2. Wat zijn onze prioriteiten en wat pakken we eerst aan?


In dit tweede onderdeel van de ontwerpgerichte procesaanpak dient het CLB-bestuur te beschrijven waar het naartoe wil (= de ’to be’) en welke prioriteiten men hierbij vooropstelt.

Het identificeren van de werkpunten en prioriteiten gebeurt op basis van de resultaten van de quickscan en/of de zelfevaluatie Sterk Schoolbestuur. Bij meerdere aangeduide werkpunten bepaalt enerzijds de volgorde van de opgesomde ontwerpeisen en anderzijds de consensus binnen de raad van bestuur de volgorde van afwerking. Ook de in de quickscan en zelfevaluatie zelf beoordeelde prioriteit wordt hierin meegenomen.

We raden aan om binnen deze fase ook enkele quick wins te definiëren. Het af en toe boeken van (kleine) successen heeft een positieve impact op de motivatie binnen het veranderingsproces.

Na het bepalen van de volgorde van afwerking, kan verder aan de slag gegaan worden met de werkpunten. Een uitgebreide toelichting en ondersteunende tools bij de verschillende ontwerpeisen en aanbevelingen, is terug te vinden onder het volgende onderdeel ‘Wat zeggen de ontwerpeisen en aanbevelingen?’