Analyse: Waar staan we nu?

De analysefase heeft als bedoeling om, als eerste stap binnen de ontwerpgerichte procesaanpak, een stand van zaken te geven van de huidige situatie (= de ‘as is’).
Deze analyse wordt mogelijk gemaakt via een quickscan of vragenlijst die wordt ingevuld door elke leidinggevende als een ‘zelfevaluatie’. Via deze vragenlijst toetst de leidinggevende de ontwerpeisen en aanbevelingen voor zichzelf af, door het beantwoorden van een aantal concrete vragen.
De gebruikers van de quickscan krijgen de mogelijkheid om per ontwerpeis een eigen prioriteit aan te geven. Zo kan elke leidinggevende voor zichzelf aangeven hoe acuut hij/zij het werkpunt zelf inschat.
De vragen die gesteld worden in de quickscan, zijn hier te vinden.

Via de onderstaande link ‘Mijn Quickscan’ kan de analyse uitgevoerd worden. Hiervoor dient elke leidinggevende echter eerst over een login en een paswoord te beschikken.

Hoe gaat dit concreet in zijn werk?
Elke directeur van een Vrij CLB onvangt een login en een paswoord van Vrij CLB Netwerk. De directeur heeft daarbij een administrator rol en kan dus bijkomende gebruikers aanmaken. De directeur kan ook andere medewerkers een administrator rol toewijzen.
De gebruiker met een administrator rol:

  • dient eerst voor elke leidinggevende uit het centrum een gebruikersaccount aan te maken via het invullen van volgende gegevens:
    • Naam
    • Login
    • Paswoord (kan nadien gewijzigd worden)
    • E-mail adres
    • Functie:
      • Beleidsondersteuner
      • Coördinator niveau of domein of inhoud
      • Directeur
      • Kwaliteitscoördinator
      • Teamcoach
      • Teamverantwoordelijke of teamcoördinator of teamleider
      • Vestigingscoördinator
    • Rol:
      • Gebruiker
      • Administrator
  • kan de globale resultaten zien van het centrum:
    • Op basis van de keuze voor een centrum
    • Op basis van de keuze cultuur of structuur
    • Op basis van de keuze van een periode tussen 2 data

Mijn Quickscan

Elke leidinggevende kan via de link ‘Mijn quickscan’ zijn eigen resultaten opvragen. Daarvoor dien je in te loggen met de inloggegevens die je kreeg (van je directeur of van de persoon die de administrator rol heeft voor jouw centrum) voor het invullen van de quickscan. Deze resultaten kunnen ook als een PDF-document worden weergegeven en afgedrukt. Hierbij een voorbeeld van zulk een resultaat.

Quickscan mijn centrum

De directeur van het centrum kan via de link ‘Quickscan mijn centrum’ de globale resultaten (geen samenvatting, maar een overzicht van alle resultaten) van het centrum opvragen en downloaden. De directeur moet hiervoor eerst inloggen met de inloggegevens die doorgegeven werden voor het invullen van de quickscan. Vervolgens dient de periode geselecteerd te worden waarvoor men de ingevulde quickscans van het centrum wenst op te vragen. Binnen het team van leidinggevenden wordt zodoende best op voorhand afgesproken om binnen een welbepaalde periode de quickscans in te vullen.
Deze resultaten kunnen ook als een PDF- of een Excel-document worden weergegeven en afgedrukt.



Ondersteuning nodig?

Bij inhoudelijke vragen kan je contact opnemen met Rebecca Cogneau of 02 240 07 54.
Bij technische vragen of problemen kan je contact opnemen met Geert Wittoek of 0476 58 65 10.