3. Wat zeggen de ontwerpeisen en aanbevelingen?

In dit onderdeel worden de verschillende ontwerpeisen en aanbevelingen van Vrij CLB Netwerk in detail beschreven. Dit zijn de randvoorwaarden waaraan het vitaliteitsbeleid van het centrum moet voldoen. Deze ontwerpeisen en aanbevelingen werden ontworpen op basis van een analyse van de wetenschappelijke literatuur, de best practices en de CLB-context.

Per ontwerpeis worden telkens documenten en instrumenten meegegeven (zie ‘Toolbox’) die kunnen gebruiken om concreet aan de slag te gaan.

Ontwerpeis 1: er is een welzijnsbeleid voor wat betreft het welzijn IN het werk

  • Wat?

    Met deze ontwerpeis willen we beogen dat er gewerkt wordt aan een optimale arbeidsorganisatie (op vlak van cultuur en structuur) en een duidelijke jobinhoud. Hoe wordt het werk georganiseerd? Wie doet wat, wanneer en hoe? Hoe wordt ervoor gezorgd dat teamleden duidelijk en transparant communiceren naar elkaar? Is er tijd en ruimte voor teamintervisie?

    Voorbeelden

    • Werken aan de processen en de structuur van de organisatie.
    • Jobcrafting (dit is een methode waarbij kleine wijzigingen in de job ervoor zorgen dat het werk meer energie geeft en minder energie ontneemt).
    • Aangepast werk waar nodig en mogelijk.
    • Goede systemen die samenwerken faciliteren.
    • Coachingsgesprekken om jobinhoud op te volgen en bij te sturen.

  • Wie heeft welke rol binnen deze ontwerpeis?

    • CLB-bestuur

      Het bestuur heeft de eindverantwoordelijkheid ten aanzien van de arbeidsorganisatie van het centrum en bepaalt de missie en visie van de organisatie.

    • Leidinggevenden

      De leidinggevende is verantwoordelijk voor het organiseren van werkbaar en wendbaar werk en het creëren van een duidelijke jobinhoud. De leidinggevende zorgt ervoor dat medewerkers geïnformeerd worden over de verschillende aspecten binnen het welzijnsbeleid, hij geeft het kader en schetst de risico’s.

    • Interne preventieadviseur

      De interne preventieadviseur ondersteunt de leidinggevende en geeft advies bij vragen. De preventieadviseur zal bij de centrumbezoeken aandacht hebben voor de uitbouw van het lokale vitaliteitsbeleid. Dit thema is opgenomen in de globale risicoanalyse van de centra.

    • Externe dienst PBW

      De psychosociale preventieadviseurs van de externe dienst werken mee aan de evaluatie van het vitaliteitsbeleid.
      Tijdens de centrumbezoeken van de externe dienst wordt ook aandacht besteed aan het vitaliteitsbeleid van de lokale centra.

    • Team en medewerker

      Elk team en elke medewerker draagt een eigen verantwoordelijkheid in het uitvoeren van zijn werk. Het team en de medewerker signaleren daarnaast wanneer de arbeidsorganisatie niet voldoet of de jobinhoud onduidelijk is. Zij kunnen voorstellen tot verbetering doen aan de leidinggevenden.

  • Aanbevelingen

    • Het bestuur toetst bij het nemen van beslissingen omtrent de arbeidsorganisatie steeds af wat de invloed is op het welzijn van het personeel.

      Meer informatie over de manier waarop een bestuur zich kan organiseren om dergelijke beslissingen te kunnen nemen, zijn te vinden op de webpagina ‘Waardevol besturen’ (vb. ontwerpeis 8).

    • De leidinggevende is verantwoordelijk voor de implementatie van een arbeidsorganisatie die het welzijn van het personeel waarborgt.

      Meer informatie over een leiderschapsstructuur die ervoor kan zorgen dat deze aanbeveling opgevolgd kan worden, is te vinden op de webpagina ‘Waardevol leidinggeven’ (onderdeel ‘Structuur’).

    • De leidinggevende neemt de rol op van leider, manager en coach binnen de organisatie.

      De verschillende rollen die de leidinggevende dient op te nemen in het kader van de arbeidsorganisatie en ten aanzien van het duidelijk stellen van de jobinhoud (leider, manager, coach) worden toegelicht binnen de webpagina ‘Waardevol leidinggeven’ (onderdeel ‘Cultuur’).

    • De leidinggevende communiceert transparant, is integer en stelt een voorbeeld binnen de organisatie.

      Deze aanbeveling wordt verduidelijkt binnen de webpagina ‘Waardevol leidinggeven’, onderdeel ‘Cultuur’.

    • Het team is zelfsturend volgens de visie van Vrij CLB Netwerk op zelfsturing.

      Zelfsturing verhoogt het gevoel van autonomie en creëert motivatie, deze twee elementen verhogen dan weer het welzijn binnen de organisatie.
      Meer informatie over zelfsturing is te vinden op de webpagina ‘Waardevol leidinggeven’ – De vrij CLB visie op leiderschap.

    • Het team engageert zich ertoe om het gezamenlijk opgemaakte team charter na te leven en bij te sturen indien nodig.

      Afspraken die binnen het teamcharter gemaakt worden zorgen voor een duidelijke rolverdeling en bevorderen de communicatie binnen het team en tussen teams.
      Meer informatie over de inhoud van een dergelijk teamcharter kan je vinden op de webpagina ‘WAARDEvol leidinggeven’ – ‘Innovatieve arbeidsorganisatie’.

    • De medewerker gedraagt zich als een professional en engageert zich om het team charter (teamdoelstellingen, waarden, …) na te leven.

TOOLBOX

Materiaal

De inhoud van deze toolbox is opgedeeld in 3 delen. Het eerste deel bevat het materiaal dat ondersteuning geeft op niveau van de organisatie. Het tweede deel bevat materiaal dat ondersteuning geeft voor het team en het derde deel bevat materiaal dat ondersteuning geeft voor het individu (= de medewerker).

Organisatie
  • WAARDEvol besturen

    De webpagina Waardevol besturen bevat verschillende ontwerpeisen die een link hebben met het vitaliteitsbeleid. Bijvoorbeeld ontwerpeis 1 waarbij het bestuur duidelijk zijn missie en visie bepaalt, of ontwerpeis 8 waarbij afspraken gemaakt worden over hoe er medezeggenschap gecreëerd wordt van de belanghebbenden (o.a. het personeel).

  • Werkbaar en wendbaar werk

    Heel wat centra zijn momenteel in verandering en trachten zich zo goed mogelijk te organiseren volgens de kernprocessen, bepaalt binnen het Vrij CLB Netwerk. Bij het werken aan bovenvermelde aanbevelingen inzake arbeidsorganisatie, zijn de documenten rond innovatieve arbeidsorganisatie dan ook relevant. Alle documenten daaromtrent zijn terug te vinden op de webpagina ‘WAARDEvol leidinggeven’ – ‘Innovatieve arbeidsorganisatie’ en ‘Verandermanagement’.

  • WAARDEvol leidinggeven

    Op de webpagina ‘Waardevol leidinggeven’ staat heel wat informatie over de leiderschapsstructuur en leiderschapscultuur (waaronder de rol van leider, manager en coach). De geformuleerde ontwerpeisen kunnen telkens toegepast worden op het vitaliteitsbeleid.

  • Werkbaar werk

    Het departement Onderwijs en Vorming voegde een webpagina rond werkbaar werk toe aan de website van Onderwijs Vlaanderen. Deze pagina bevat informatie, nuttige tools en goede praktijkvoorbeelden voor scholen/CLB’s die aan de slag willen gaan rond werkbaar werk. De pagina kan geraadpleegd worden via www.onderwijs.vlaanderen.be/nl/werkbaar-werk.

  • Presentaties directiedagen, startdagen, …

    Het is belangrijk personeelsleden goed te informeren over de verschillende welzijnsthema’s. De presentaties die omtrent dit thema door Vrij CLB Netwerk gebruikt werden tijdens directiedagen, startdagen, … zijn hieronder te vinden:

  • Sociaal kapitaal op de werkvloer

    In dit artikel van Trends lees je dat hoe stressbestendig iemand is, niet allen afhangt alleen van hemzelf, maar ook van hoeveel sociaal kapitaal er in zijn bedrijf is. In een bedrijf dat goed scoort voor sociaal kapitaal zal de voedingsbodem voor burn-outs, maar ook van pesten, kleiner zijn. Hoe goed scoort jouw CLB op het vlak van sociaal kapitaal? Doe de test.

  • Instrument voor de vroegtijdige opsporing van burn-outs

    De FOD WASO ontwikkelde een handig instrument om burn-out vast te stellen en te meten. Het gaat om een lijst van symptomen die kunnen voorkomen bij werknemers met een burn-out. De frequentie waarmee deze symptomen optreden, vertelt veel over ernst van de burn-out.
    Dit instrument kan helpen om voortekenen van burn-out op te merken of om een toestand van burn-out te herkennen en er de ernst van in te schatten.

  • Betekenis in je werk

    Betekenis vinden in het werk is belangrijk voor de medewerker zelf, maar ook voor de organisatie.
    Een medewerker die meer betekenis vindt in zijn werk, is minder dagen afwezig, is tevredener over de job, is meer geëngageerd tegenover zijn werk en de organisatie… Een win-winsituatie!
    Hoe je als organisatie kan helpen om je medewerkers betekenis te doen vinden in hun werk, lees je in dit artikel.

  • EHBO voor meer psychosociaal welzijn op het werk

    Deze tool bevat concrete tips over hoe je als werkgever kan omgaan met problemen die bij werknemers kunnen voorkomen, zoals stress, privéproblemen, conflicten, enz. Deze problemen verwijzen naar de kans op psychologische problemen als gevolg van de werksituatie.
    Deze “EHBO-kit” voor psychosociaal welzijn kan de werkgever helpen om het thema bespreekbaar te maken met de werknemers.

  • Belgische kenniscentrum over welzijn op het werk

    Via deze link kom je op de website van BeSWIC. Op deze website is informatie te vinden over de verschillende welzijnsthema’s.

  • Communicatie bij veranderingen

    Communicatie is de sleutel om weerstand tegen organisatorische veranderingen in de perken te houden. Als je meer wil weten over de vuistregels die belangrijk zijn bij communicatie van veranderingen, over de stijl van communicatie en de valkuilen lees dan zeker dit artikel.

  • Weerstand bij verandering

    In dit artikel wordt dieper ingegaan op de mogelijke oorzaken van weerstand bij verandering. Je komt er ook in te weten waar je als leidinggevende goed aan doet.

  • Emotionele intelligentie en leiderschap

    De meeste effectieve leiders beschikken over een aantal leiderschapsstijlen die ze apart of in combinatie gebruiken. Binnen dit artikel onderscheid Daniel Goleman zes leiderschapsstijlen. De voor en nadelen van de schillende leiderschapsstijlen worden in dit artikel beschreven.

  • Opwaartse feedback

    Opwaartse feedback is het proces waarbij managers geëvalueerd worden door hun ondergeschikten. Wil je meer lezen over wat dan belangrijke aspecten zijn om rekening mee te houden, lees dan dit artikel.

  • Groepsdenken

    Groepsdenken is een ontspoord besluitvormingsproces, waarbij confirmeren aan de groepsnormen belangrijker wordt dan een constructieve bijdrage aan de probleemoplossing. Groepsdenken is een mechanisme dat kan voorkomen in elke groep die sterk samenhangt. Hier kan je meer lezen over de omgevingsfactoren en symptomen van groepsdenken. Verder staat men even stil bij de gevolgen voor besluitvorming. Hoe groepsdenken vermijden?

  • Empowerment

    Empowerment kadert in het streven van bedrijven naar nieuwe vormen van samenwerking binnen de bedrijfsmuren, vooral de samenwerking tussen werknemer en management. Hier kan je iets lezen over de ideologie, de voordelen, empowerment en leiderschap en empowerment-proces.

  • Burn-out voorkomen en aanpakken op school

    Zorg dragen voor je personeel, maken dat ze niet (meer) in het rood gaan… Dankzij kleine initiatieven voelen leraren zich gewaardeerd, gehoord en goed in hun vel. En dat komt uiteindelijk ook de leerlingen ten goede. 2 directeurs en 1 vertrouwenspersoon vertellen hoe zij werk maken van welbevinden op school.

  • Sterke directeurs praten continu met hun leraren

    Dit artikel verscheen in Klasse. In het artikel is Frederik Anseel, professor bedrijfspsychologie in het King’s College in Londen, aan het woord. Hij staat stil bij waarom hij zelf nooit een directeur zou willen zijn, wat het verschil is tussen onderwijs en de bedrijfswereld. Hij gaat kort in op jobcrafting binnen het onderwijs en de zin of onzin van evaluatiegesprekken op het einde van een schooljaar. Op het lijf van een school geschreven maar zeer inspelend voor onze CLB sector.

Team
  • Teamcharters

    Basismateriaal rond teamcharters (wat is het, workshops om de verschillende lagen van het teamcharter aan te pakken), tools voor teamwerking (fleximatrix, teambord…), tools voor teamintervisie zijn te vinden op de webpagina ‘WAARDEvol leidinggeven’ – ‘Innovatieve arbeidsorganisatie’.

  • Heroriënteren van teams

    Dreigen je teams te vervallen in verminderde prestaties? Vind hier voorbeelden van maatregelen die je kan treffen om je teams een boost te geven.

  • Werkbaar werk

    Het departement Onderwijs en Vorming voegde een webpagina rond werkbaar werk toe aan de website van Onderwijs Vlaanderen. Deze pagina bevat informatie, nuttige tools en goede praktijkvoorbeelden voor scholen/CLB’s die aan de slag willen gaan rond werkbaar werk. De pagina kan geraadpleegd worden via www.onderwijs.vlaanderen.be/nl/werkbaar-werk.

  • Instrument voor de vroegtijdige opsporing van burn-outs

    De FOD WASO ontwikkelde een handig instrument om burn-out vast te stellen en te meten. Het gaat om een lijst van symptomen die kunnen voorkomen bij werknemers met een burn-out. De frequentie waarmee deze symptomen optreden, vertelt veel over ernst van de burn-out. Dit instrument kan helpen om voortekenen van burn-out op te merken of om een toestand van burn-out te herkennen en er de ernst van in te schatten.

  • Belgische kenniscentrum over welzijn op het werk

    Via deze link komt je op de wesite van BeSWIC. Hier is meer informatie te vinden over de verschillende welzijnsthema’s.

  • Effectieve besluitvorming

    Hoe kan je meer inzicht verwerven in het proces ven besluitvorming? Welke rol speelt de voorzitter in dit proces? Wat is het meest effectieve: probleemgericht of oplossingsgericht werken? Je leest er alles over in dit artikel.

  • Teamwerking

    Een team is een kleine groep van mensen met complementaire vaardigheden die zich gezamenlijk aansprakelijk voelen voor het gemeenschappelijke doel. In dit artikel wordt ingegaan op de verschillende kenmerken van een succesvol team. Op het einde gaat het nog kort over waarmee je rekening moet houden bij teamwerking.

  • Rol van een teamleider

    Een team is een hecht samenwerkingsverband tussen een klein aantal werknemers, waarbij de gelijkheid tussen de leden primeert. Toch heeft een team een leider nodig. Iemand moet de eindverantwoordelijkheid dragen in een team, want ‘ if everyone is in charge, nobody is in charge. In dit artikel gaan ze in op de machtsfunctie van een teamleider, de rol van teamleider en de vaardigheden van een goede teamleider. Maar ook op de valkuilen worden beschreven.

  • Nominale groepstechniek

    De nominale groepstechniek is een besluitvormingstechniek om ideeën te ontwikkelen, te evalueren en alternatieven te kiezen, waarbij discussie en interpersoonlijke communicatie beperkt worden. Dit artikel beschrijft hoe de techniek werkt. In het artikel staat men eveneens stil bij de voor en nadelen van deze techniek.

Individu
  • Teamcharters

    Basismateriaal rond teamcharters (wat is het, workshops om de verschillende lagen van het teamcharter aan te pakken), is te vinden op de webpagina ‘WAARDEvol leidinggeven’ – ‘Innovatieve arbeidsorganisatie’.

  • Belgische kenniscentrum over welzijn op het werk

    Via deze link kom je op de website van BeSWIC. Hier kan je achtergrondinfo vinden over de verschillende welzijnsthema’s.

  • Werkbaar werk

    Het departement Onderwijs en Vorming voegde een webpagina rond werkbaar werk toe aan de website van Onderwijs Vlaanderen. Deze pagina bevat informatie, nuttige tools en goede praktijkvoorbeelden voor scholen/CLB’s die aan de slag willen gaan rond werkbaar werk. De pagina kan geraadpleegd worden via www.onderwijs.vlaanderen.be/nl/werkbaar-werk.

  • Loopbaanwerkboek

    Krijg zicht op je persoonlijkheidskenmerken, je focus, je wil en je bewegingsruimte dankzij dit werkboek. Elk hoofdstuk in dit boek stelt jou een vraag. Ga aan de slag met deze vragen en ontwikkel jouw loopbaancompetenties.

  • Betekenis in je werk

    Betekenis vinden in je werk is belangrijk voor jezelf. Dat je fier mag zijn op het werk dat je doet, is niet voor niets een onderdeel van de slogan van Toernee Vital. In dit artikel wordt dieper ingegaan op de effecten ervan, de mechanismen en acties die kunnen worden ondernomen.

  • Locus of control

    Wat zeg jij wanneer je een opdracht goed hebt volbracht? Zeg je: dat was gewoon een makkelijke opdracht? Of zeg je: “Dat heb ik goed gedaan!” Het verschil tussen beide zit in de locus of control. Test aan de hand van de vraag in het document of je een intern of externe locus of control hebt.

  • Zelfontplooiing

    Zelfkennis is de bron van persoonlijke ontwikkeling. Lees onderstaand artikel en verneem hoe je zelf acties kan ondernemen om inzicht te verwerven in je manier van functioneren en in je eigen vaardigheden en talenten.

Good practices uit toernee vital

Hier zullen de good practices omtrent welzijn IN het werk, die verzameld werden tijdens de toernee vital, gepubliceerd worden.

Ontwerpeis 2: er is een welzijnsbeleid voor wat betreft het welzijn OP het werk

  • Wat?

    Met deze ontwerpeis willen we beogen dat er gewerkt wordt aan de fysieke en sociale werkomgeving. Deze ontwerpeis vereist initiatieven om het optimale functioneren van de CLB-medewerker te faciliteren, te stimuleren en te borgen. Als hieraan gewerkt wordt, dan is dit vaak vanuit een combinatie van arbeidssociologie, arbeidspsychologie, en arbeidskunde in zijn algemeenheid.

    Het gaat om wat kan je aanpassen, optimaliseren voor een groep of een individu op het werk om zowel de kwaliteit van de arbeid als de levenskwaliteit van het individu te verbeteren.

    Voorbeelden

    • Verbeteren van de werkomgeving (fris inrichten van de gemeenschappelijke ruimtes)
    • Een teamoverleg energieker maken met een leuk gezondheidsinitiatief.
    • Voorzien van een stille ruimte om geconcentreerd te kunnen werken.

  • Wie heeft welke rol binnen deze ontwerpeis?

    • Leidinggevenden

      De directeur heeft de verantwoordelijkheid om te investeren in de fysieke en sociale werkomgeving. De directeur geeft (inhoudelijke en logistieke) ondersteuning aan de preventieadviseur en stelt een welzijnsambassadeur aan. De directeur beheert het budget om deze ontwerpeis uit te werken.

    • Preventiemedewerker en welzijnsambassadeur

      De preventiemedewerker en welzijnsambassadeur organiseren acties die bijdragen tot een fysiek en sociaal gezonde werkomgeving. Zij houden bij het opstellen van acties rekening met bestaande acties en koppelen daaraan eventueel nieuwe acties met het oog op het verbeteren van de werkomgeving.

    • Interne preventieadviseur

      De interne preventieadviseur ondersteunt de lokale preventiemedewerker en ambassadeur en geeft advies bij vragen omtrent het welzijn op het werk. De preventieadviseur zal bij de centrumbezoeken aandacht hebben voor de uitbouw van het lokale vitaliteitsbeleid. Dit thema is opgenomen in de globale risicoanalyse van de centra.

    • Externe dienst PBW

      De psychosociale preventieadviseurs van de externe dienst kunnen helpen bij het uitwerken van een lokaal actieplan rond preventie van pesten op het werk. Zij werken immers mee aan de evaluatie van het psychosociaal preventiebeleid. Tijdens de centrumbezoeken van de externe dienst wordt ook aandacht besteed aan deze ontwerpeis binnen het vitaliteitsbeleid van de lokale centra.

    • Vertrouwenspersonen

      De vertrouwenspersoon is bevoegd voor alle psychosociale risico’s, maar zijn rol beperkt zich tot de informele procedures. Hij heeft, binnen de grenzen van zijn opdracht, de verantwoordelijkheid mee bij te dragen in deze ontwerpeis, maar deze zal enkel ondersteunend zijn. Meer informatie over de rol van vertrouwenspersonen is hier terug te vinden.

    • CLB-medewerkers

      Elke medewerker speelt een rol voor het slagen van de initiatieven rond het fysieke en sociale welzijn. Elke medewerker kan ook steeds zélf initiatieven voorstellen aan de leidinggevende, de preventiemedewerker, de welzijnsambassadeur of de vertrouwenspersoon.

  • Aanbevelingen

    • Er wordt aandacht besteed aan de fysieke werkomgeving

      Onder de fysieke werkomgeving zien we de elementen van risicobeheersing met onder meer hygiëne, verfraaiing van de werkplek, ergonomie en veiligheid.

    • Er wordt aandacht besteed aan de sociale werkomgeving.

      De werkomgeving moet het mogelijk maken om sociale contacten te onderhouden en niet geïsoleerd te geraken op het werk. Binnen deze aanbeveling wordt dus ingezet op het bevorderen van sociale contacten op het werk, open communicatie, … .

    • Er wordt geïnvesteerd in goede arbeidsmiddelen (technisch, inhoudelijk, ICT, …).

      De leidinggevende dient aandacht te besteden aan het voorzien van degelijke arbeidsmiddelen. Bij de bestelling van een arbeidsmiddel wordt de preventiemedewerker steeds betrokken.

    • Er wordt zorg gedragen voor elkaar.
    • Er wordt ruimte gegeven aan een goede samenwerking met het OC en het lokaal PBW.
    • Er is een duidelijke procedure rond psychosociale risico’s op het werk.

      Deze procedure werd opgenomen in het model van arbeidsreglement dat ontwikkeld werd door het Vrij CLB Netwerk.

TOOLBOX

Materiaal

De inhoud van deze toolbox is opgedeeld in 3 delen. Het eerste deel bevat het materiaal dat ondersteuning geeft op niveau van de organisatie. Het tweede deel bevat materiaal dat ondersteuning geeft voor het team en het derde deel bevat materiaal dat ondersteuning geeft voor het individu (= CLB-medewerker).

Organisatie
  • Leiders versus managers

    Ontdek de verschillen tussen leiders en managers en kom te weten waarom dit verschil belangrijk is.

  • Vertrouwensfactor in organisatie

    Hoe creëer je wederzijds vertrouwen binnen een organisatie? Dit artikel bevat een aantal richtlijnen voor leidinggevenden om wederzijds vertrouwen te creëren en te houden.

  • Flow

    Wanneer mensen in de flow zijn of volledig opgaan in hun werk presteren ze optimaal. In dit artikel lees je wat het is om in de flow te zijn en hoe je deze toestand kan bereiken. Duidelijke doelstellingen en onmiddellijke feedback zijn onontbeerlijk om die flow te bereiken.

  • Feedback

    Feedback geven volgens de regels van de kunst kan je leren. Je leest meer over feedback in dit artikel.

  • Luisteren

    De basis van een goede communicatie ligt bij luisteren. Luisteren, doe je dat? Je leest er alles over in dit artikel.

  • Conflictmanagement

    Er bestaan verschillende methodes om om te gaan met conflicten. De kunst is om het conflict aan te wenden als een constructief element in een organisatie.

  • Een dutjeskamer op kantoor, werkt het echt?

    Een dutjeskamer of een lounge met comfortabele stoelen, sfeerlichten, muziek of een ware een minigolfbaan … Sommige (grote) bedrijven zetten (grote) middelen in om de prestaties van werknemers te optimaliseren. Of het ook zinvol is, lees je in dit artikel.

  • De kracht van humor op de werkvloer

    Humor is een bijzonder krachtige tool om groepen en individuen te beïnvloeden. Ook op het werk komt humor van pas. In dit artikel lees je meer over de kracht van humor op de werkvloer.

  • Walking meeting<:a>

    Wandelend vergaderen is dé nieuwe manier van vergaderen. Het is in het belang van ieders gezondheid om meer te bewegen, ook tijdens de werkuren. Zet je werknemers in beweging en vergader eens al wandelend.

  • Sporters mogen een uurtje later gaan werken

    In de Turkse provincie Edirne mogen ambtenaren een uur later komen werken als ze ’s morgens eerst gaan sporten. Laat je inspireren door deze gezondheidsmaatregel!

  • Burn-out voorkomen en aanpakken op school

    Zorg dragen voor je personeel, maken dat ze niet (meer) in het rood gaan… Dankzij kleine initiatieven voelen leraren zich gewaardeerd, gehoord en goed in hun vel. En dat komt uiteindelijk ook de leerlingen ten goede. 2 directeurs en 1 vertrouwenspersoon vertellen hoe zij werk maken van welbevinden op school.

  • Preventie van Burn-out begint bij propere toiletten

    In dit artikel is Luc Swinnen stressspecialist aan het woord. Hij legt de pijnpunten in het onderwijs bloot en pleit hierbij voor de inzet van preventie op de primaire behoeften van de leerkrachten. Zoals propere toiletten en goed eten. Verder staat hij ook even stil bij hoe je een burn-out kan herkennen en de signalen er van.

Team
  • Instrument voor de vroegtijdige opsporing van burn-outs

    De FOD WASO ontwikkelde een handig instrument om burn-out vast te stellen en te meten. Het gaat om een lijst van symptomen die kunnen voorkomen bij werknemers met een burn-out. De frequentie waarmee deze symptomen optreden, vertelt veel over ernst van de burn-out. Dit instrument kan helpen om voortekenen van burn-out op te merken of om een toestand van burn-out te herkennen en er de ernst van in te schatten.

  • 40 ijsbrekers

    In dit artikel vind je een aantal leuke activiteiten om elkaar beter te leren kennen.

  • De 9 grootste ergernissen op kantoor

    Lees dit artikel en kom er achter welke de 9 grootste ergernissen op kantoor zijn. Eens je ze kent, kan je er iets aan doen!

  • 100 ways to energise groups:

    Nood aan een energieboost? Kom hier te weten wat je er spelenderwijs aan kan doen.

  • Zo verbeter je de sfeer onder de collega’s

    Aan de sfeer op het werk kan je werken. Lees hier enkele tips om je op weg te helpen. Aarzel niet om zelf een eerste, kleine stap te zetten. Go for it!

  • Conflictmanagement

    Er bestaan verschillende methodes om om te gaan met conflicten. De kunst is om het conflict aan te wenden als een constructief element in een organisatie.

  • Feedback

    Feedback geven volgens de regels van de kunst kan je leren. Je leest meer over feedback in dit artikel.

  • Flow

    Wanneer mensen in de flow zijn of volledig opgaan in hun werk presteren ze optimaal. In dit artikel lees je wat het is om in de flow te zijn en hoe je deze toestand kan bereiken. Duidelijke doelstellingen en onmiddellijke feedback zijn onontbeerlijk om die flow te bereiken.

  • Luisteren

    Luisteren naar anderen is niet iedereen gegeven. Praten kunnen de meesten van ons wel. Met luisteren bedoelen we niet alleen je mond houden maar actief zijn in het luisteren. “Wat bedoelt mijn collega precies?”, “Wat zegt zij nu?”. Luisteren is belangrijk en het is een essentieel bestanddeel van samenwerken.

  • Vertrouwensfactor in organisaties

    Hoe creëer je wederzijds vertrouwen binnen een organisatie? Dit artikel bevat een aantal richtlijnen om wederzijds vertrouwen te creëren en te houden.

  • Walking meeting

    Wandelend vergaderen is dé nieuwe manier van vergaderen. Meer bewegen kan ook tijdens de werkuren. Wandelend vergaderen is trouwens heel effectief. Het maakt creatiever en verhoogt de concentratie. Probeer het eens uit!

Individu

Good practices uit toernee vital

Hier zullen de good practices omtrent welzijn IN het werk, die verzameld werden tijdens de toernee vital, gepubliceerd worden.

Ontwerpeis 3: : er is een welzijnsbeleid voor wat betreft het welzijn NAAST het werk

  • Wat?

    Ook de leefstijl naast het werk is van waarde voor het welzijn van een persoon. Hier dient dus ook op ingezet worden. In deze ontwerpeis wordt ingegaan op wat we individueel kunnen doen naast het werk (privétijd) zodat we sterker staan in ons werk. Dit heeft dus betrekking op het onderhoud en de verbetering van het beste instrument dat elke medewerker heeft: jezelf.

    De balans tussen werk en privé is niet te onderschatten en speelt een heel belangrijke rol. Deze ontwerpeis is echter niet evident aan te pakken als werkgever. Hierbij gaat het om het onderhoud van of zoeken naar energie op vier dimensies of batterijen die je door welbepaalde activiteiten kan opladen of laten leeglopen:

    • De fysieke batterij: beweging, voeding, stressbeheersing, slaap,…
    • De zingevingsbatterij : streven naar duidelijke waarden, toewijding en studie.
    • De mentale batterij: lezen, visualiseren, plannen, schrijven.
    • De sociale batterij: dienstbaarheid, empathie, synergie, innerlijke zekerheid.

    Voorbeelden

    • Een fietstocht op zaterdag met de collega’s voor een goed doel.
    • Een drink aansluitend na het werk met een interessante spreker over zelfzorg.
    • Samen meedoen aan de Warmathon
    • Welzijnseducatie, -screening, -coaching en opleidingen rond gedrag, waarden, persoonlijkheid, verantwoordelijkheidszin, stressmanagement, motivatie e.d.

  • Wie heeft welke rol binnen deze ontwerpeis?

    • Leidinggevenden

      De leidinggevenden nemen hierbinnen hun rol van ‘Coach’ op en geven aandacht aan het welzijn van de medewerker naast het werk.

    • Welzijnsambassadeurs en preventiemedewerkers

      De welzijnsambassadeurs en preventiemedewerkers kunnen samen met de collega’s initiatieven nemen om na het werk samen iets te doen. Verder kunnen zij samen met een medewerker zoeken naar wat hen naast het werk zou kunnen helpen om de balans werk-privé terug in evenwicht te krijgen.

    • CLB-medewerkers

      Elke medewerker is het aan zichzelf verschuldigd goed voor zichzelf te zorgen zowel op het vlak van zijn werk als privé.

  • Aanbevelingen

    • Er wordt aandacht besteed aan lichamelijke vaardigheden.

      Dit is de ‘fysieke batterij’. De items die binnen deze batterij aan de orde zijn, zijn beweging, voeding, stressbeheersing, …

    • Er wordt aandacht besteed aan spirituele vaardigheden.

      Dit is de ‘zingevingsbatterij’. De items die binnen deze batterij in de focus liggen zijn streven naar duidelijke waarden, toewijding en studie.

    • Er wordt aandacht besteed aan de geestelijke vaardigheden

      Dit is de ‘mentale batterij’. De items die binnen deze batterij aan de orde zijn, zijn lezen, visualiseren, plannen, schrijven.

    • Er wordt aandacht besteed aan de sociaal-emotionele vaardigheden

      Dit is de ‘sociale batterij’. De items die binnen deze batterij aan de orde zijn, zijn dienstbaarheid, empathie, synergie, innerlijke zekerheid.

TOOLBOX

Materiaal

De inhoud van deze toolbox is opgedeeld in 3 delen. Het eerste deel bevat het materiaal dat ondersteuning geeft op niveau van de organisatie. Het tweede deel bevat materiaal dat ondersteuning geeft voor het team en het derde deel bevat materiaal dat ondersteuning geeft voor het individu (= CLB-medewerker).

Organisatie
  • Burn-out voorkomen en aanpakken op school

    Zorg dragen voor je personeel, maken dat ze niet (meer) in het rood gaan… Dankzij kleine initiatieven voelen leraren zich gewaardeerd, gehoord en goed in hun vel. En dat komt uiteindelijk ook de leerlingen ten goede. 2 directeurs en 1 vertrouwenspersoon vertellen hoe zij werk maken van welbevinden op school.

Team
  • Zo verbeter je de sfeer onder de collega’s

    (Artikel uit klasse geschreven voor de school maar zeker bruikbaar voor het CLB)
    Je brengt veel tijd door met je collega’s. Dus maak je van je CLB maar beter een positieve werkplek met fijne contacten. Ook al doe je je job heel graag een slechte sfeer op het werk kan moordend zijn. Met deze 12 tips investeer je in een collegiale sfeer én in elkaars welbevinden.

Individu
  • Fysieke batterij
    • Slapen en dromen

      Voldoende slapen is belangrijk maar wat is slapen eigenlijk? Lees meer over slaap, slaapstoornis en behandeling in dit artikel.

    • Slaaptest

      Goed en voldoende slapen is belangrijk voor een goede gezondheid. Benieuwd naar de kwaliteit van jouw slaap? Doe hier de test.

    • Rust en recuperatie

      Bouw een moment van rust in en maak tijd voor een ademhalingsoefening of een zelfmassage. Lees verder en vind voorbeelden van oefeningen.

    • Praktische voedings-en bewegingsgids

      Evenwichtige en gezonde voeding is belangrijk. Wat is dat nu precies: evenwichtige en gezonde voeding? Na het lezen van dit artikel kent de voedingsdriehoek voor jou geen geheimen meer.

    • Sporten halveert kans op depressie

      Sporten: een wondermiddel tegen depressie. Waar of niet waar? Lees verder en ontdek de waarheid.

    • Zorg voor je hart

      Zorg met het hart. Zorg ook voor je hart. Hoe zorg je zo goed mogelijk voor je belangrijkste orgaan? Lees er meer over in dit artikel.

    • Zorg voor jezelf : 10 TIPS

      Tijd nemen voor jezelf, jezelf waarderen, controle over je eigen leven hebben…. Zorgen ervoor dat je beter in je vel zit en bestand bent tegen stress en tegenslag. Met deze 10 tips draag jij zorg voor jezelf.

    • Groenten en fruitkalender

      Fruit en groenten zijn gezond, maar het is nog beter als je ze volgens het seizoen eet. Gebruik deze handige groente- en fruitkalender om per maand te ontdekken van welke groenten en fruit je kan genieten.

  • Mentale batterij
    • Positief denken

      De kracht van positief denken. Leer hoe je vaker positief kan denken en lees verder.

    • Start to relax in 10 tips

      Relax, take it easy…. Dit liedje van MIKA kan je wellicht meezingen. Maar kan je het ook echt, relaxen? Lees hoe het moet in dit artikel.

    • 6 tips om minder te werken en toch meer gedaan te hebben

      Ontdek hoe je succesvoller wordt in je werk en in je leven. Met deze tips voel je je beter en krijg je meer gedaan in minder tijd.

    • 20 tips voor een brein in topvorm

      Stilstaan is achteruitgaan, vooruitgaan is leven. Dit geldt ook voor ons brein. Krijg meer inzicht in de werking van ons brein door dit artikel te lezen. Lees ook de tips en haal het beste uit je brein.

    • Op vakantie niet aan je werk denken

      Vakantie is vakantie en dan laat je je werk los. Tussendoor je mails checken, bij collega’s controleren of bepaalde taken gedaan zijn, snel nog een telefoontje doen, doe je beter niet. Vind je dat lastig? Lees dan zeker verder.

    • Zorg voor jezelf: 10 tips

      Tijd nemen voor jezelf, jezelf waarderen, controle over je eigen leven hebben…. Zorgen ervoor dat je beter in je vel zit en bestand bent tegen stress en tegenslag. Met deze 10 tips draag jij zorg voor jezelf.

  • Sociale batterij
    • Positief denken

      De kracht van positief denken. Leer hoe je vaker positief kan denken en lees verder.

    • Knuffelen helpt tegen stress en verkoudheid

      Geluk zit in de kleine dingen. Knuffelen is zo’n kleine geluksbrenger. Dat is uit onderzoek gebleken. Lees hier meer.

    • Op vakantie niet aan je werk denken

      Vakantie is vakantie en dan laat je je werk los. Tussendoor je mails checken, bij collega’s controleren of bepaalde taken gedaan zijn, snel nog een telefoontje doen, doe je beter niet. Vind je dat lastig? Lees dan zeker verder.

    • Worklifequiz

      Hoe is het met jouw worklifebalans gesteld? Doe de quiz!

  • Zingeving batterij

Good practices uit toernee vital

Hier zullen de good practices omtrent welzijn IN het werk, die verzameld werden tijdens de toernee vital, gepubliceerd worden.